سفارش تبلیغ
صبا ویژن

87/5/10
9:33 صبح

هجوم فرهنگی، شبهات و شهوات...

بدست فاضل در دسته سلوک قلم

 

در سایت دفتر توسعه وبلاگ دینی داشتم چرخ می زدم که به متن سخنرانی استاد بزرگوار حجة الاسلام عرفان رسیدم، واقعا سخنرانی روشن کننده و پر محتوا و به روزیست، مخصوصا برای وبلاگ نویسان مذهبی نسل سه! توصیه می کنم حتما بخوانید.
 
حجت الاسلام حسن عرفان از اساتید حوزه علمیه قم در اولین جلسه معرفتی "یاران معرفت" که با همت دفتر توسعه وبلاگ دینی در جمع ده ها تن از وبلاگ نویسان طلاب و دانشجوی عضو این دفتر در مورد هجوم فرهنگی و روش مقابله با آن برگزار شد ، گفت :
واژه فرهنگ ، بیش از 200 نوع تعریف شده است که مشهورترین و کاملترین تعریف "مجموعه دانش­ها و بینش­ها، ارزش­ها و منش­ها یک ملت را فرهنگ می­گویند" .هر علمی و دانشی مخصوص کشور خاصی است. مثلا طب سوزنی دانش مخصوص کشور چین است. ما گسترده­ترین دانش را داریم، علم صرف و نحو، فلسفه و حکمت عمده دارایی علمی ماست.

حسن عرفان در ادامه افزود تهاجم به بینش­های ما، تهاجم فرهنگی است. کلمه تهاجم از باب تفاعل است که دو طرفه بودنِ هجوم را نشان می دهد. ولی اینگونه نیست و ما یک طرفه (از سوی مقابل) مورد هجوم هستیم. پس بهتر است بگویم هجوم فرهنگی. هجوم به منش­های ما، کمرنگ کردن یا تمسخر آن، هجوم فرهنگی است. در کشورهای غربی کلاه برداشتن نشانه احترام است، موقع ورود به کلیسا به نشانه احترام کلاه را برمی­دارند ولی در کشور ما کفش­ها را درمی­آوریم. اینها تفاوت­های منش ملت­ها است که به سمت کمرنگ شدن پیش می­رود. و رسانه­ها نقش بسزایی در نابودی این منش­ها دارند.هجوم فرهنگی یعنی هجوم به دانش، بینش و ارزشهاو منشها و ابزار این حمله نیز تلویزیون اینترنت فیلم و رسانه­ها می باشد . 

استاد حوزه علمیه قم در ادامه صحبت های خود تصریح کرد محتوای هجوم فرهنگی از دو بخش اصلی تشکیل شده است: شبهات و شهوات.اول ببینیم اینها چگونه در بین ملل خودشان عمل کرده اند. غرب کوشیده است آرام آرام برهنگی را ترویج کند و برهنه کنند و برهنه شوند. برهنگی اول در ادبیات داستانی نمود پیدا کرد، با بیان مسائل جنسی و چیزهایی که نباید گفته شود، این برهنگی "برهنگی ادبی" است.سپس برهنگی هنری با استفاده از هنزهای تجسمی و نمایشی مثل مجمسه سازی و رقص. و سپس برهنگی ورزشی مثل اغلب ورزش­های غربی، که با ورزش­های شرقی کاملا تفاوت دارد. در ورزشهای شرقی بدن کاملا بوسیله لباس پوشیده می شود ولی مثلا در والیبال و بسکتبال اینگونه نیست. برهنگی معماری تقریبا جدیدترین مرحله است که در کشور ما کورکورانه در حال انجام است.  

عرفان در ادامه با اشاره تاثیر رسانه ها در زندگی انسان گفت به نظر من امروز عصر، عصر تماشا است. در خیابون ما غرق تماشای ویترین مغازه ها ، آدم ها ، تبلیغات و اجناس متنوع و لوکس می­شویم،درخانه هم تلویزیون و اینترنت ما را غرق می­کند. این موقع مرگ ما فرا می­رسد چون این تماشاها ما را غرق می­کند و در واقع ما را از حرکت باز می­دارد و این یعنی مرگ.
ما باید برای گریز از این تماشاگری برنامه داشته باشیم. بزرگان شرق و غرب را ببینید که چگونه عمل کرده­اند. آیت الله بروجرودی 20 سال در مدرسه صدر اصفهان درس می­خواندند و تدریس می­کردند، در مسیر مدرسه یک بازارچه کوچک است که دو طرف گذر مغازه است. یکی از این مغازه دارن میگفت: قسم می­خورم که ایشان در طول این 20 سال که از اینجا رد می­شوند، یک بار هم به داخل مغازه­ی من نگاه نکردند.هم چنین پروفسور لویی ماسونیو فرانسوی، وقتی یکی از شاگردان در مورد نورافکن­های قوی و مشهور برج ایفل که نیمی از شهر را روشن می کند صحبت کردند با تعجب گفت: مگر برج ایفل نورافکن دارد.اگر می­خواهیم، به آرامش فکری و روحی، نزدیکی به خداوند و تمرکز دست پیدا کنیم، باید گریز از تماشاگری و حرکت به سمت بازی­گردانی و تهیه کنندگی را در دستور کار قرار دهیم. 

وی در پایان سخنان خود گفت بخش دوم مقابله با شهوات و شبهات، ستیز است. که شما دوستان طلبه و دانشجو به آن مشغول هستید. به این نکته توجه داشته باشید که وقتی نمی­توانیم ستیز کنیم(قدرت علمی و امکاناتش را نداریم) بیاد روند گریز را داشته باشیم.ستیز دو رویکرد دارد. یکی پاسخ به سوالات، که الحمدالله شما در آن موفق وارد شده­اید. دوم رویکرد ایجاد سوال است، که یک رویکرد جدید است. پاسخ به سوالات دفاعی است و کار ساده­ و سطحی­تری است ولی ایجاد سوالات یک حمله است و کارآمدی خود را نشان داده است و سختی­های خاص خودش را دارد. امیدوارم دوستان به سایت­ها و نوشته­های غیرضروری توجهی نداشته باشند و از آنها بگذرند، سعی کنید تا جایی که امکان دارد، وارد محدوده­های غیرضروری نشوید تا بتوانید آنجا که موثر و مفید هستید فعالانه حضور داشته باشید .

 

منبع : دفتر توسعه وبلاگ دینی